"Senza Titolo" Serigrafi av Valerio Adami. 70x95
- 317.37 GBP
Valerio Adami
(Italien. (1935 - )
"Ingen titel"
Färgserigrafi, signerad och numrerad 31/100
Bladstorlek 70x95 cm.
Spår från tidigare ramning.
-----------------
Adami är den oförfalskade linjens maestro”, skriver den svenske poeten Lasse Söderberg i sin reflektion över den italienske konstnären, vars berömmelse nu har spridit sig långt utanför det bördiga, böljande landskapet i hans hemland Bologna. Efter mer än ett halvt sekel av kreativt arbete har Adami utvecklat sin egen ikonografi, ett genialt bildspråk som omfattar både det förflutna och nuet, och inom vars gränser främmande varelser håller sällskap med kända ansikten från historien: den franske revolutionspolitikern Robespierre, författaren. James Joyce och kompositören Gustav Mahler.
Adamis konst vimlar av figurer från de stora litteraturverken: en ung prins Hamlet som är upptagen av dystra självmordstankar utanför Kronborgs slott i Helsingör, och den magre och grusade riddaren Don Quijote med sin trogna följeslagare Sancho Panza.
Erotiska motiv har varit ett ständigt tema genom hela Adamis produktion: kvinnor och älskande par i sina mest intima stunder, fångade i mytiskt mättade nyanser, i suggestiva djupröda och en myriad av nyanser av blått. Valerio Adami föddes i Bologna 1935 och utvecklade tidigt ett intresse för att teckna och måla. 1951, bara 16 år gammal, antogs han till Accademia di Brera i Milano, där han studerade och målade fram till 1954. Han gjorde sin första resa till Paris 1955 och hade redan vid 20 års ålder haft möjlighet att träffa målarna Roberto Matta och Wilfredo Lam, som inspirerade honom och uppmuntrade honom att utveckla sina talanger. Sedan hans första enmansutställning i Milano 1959 har Adami haft många utställningar runt om i världen, och idag hänger hans verk på många museer för modern konst såväl som i privata samlingar. 1985 var han föremål för en fullskalig retrospektiv på Musée National d’Art Moderne vid Centre Pompidou i Paris, där ett representativt urval av hans produktion visades. 1989, för att fira tvåhundraårsdagen av den franska revolutionen, fick han i uppdrag att producera en monumental väggmålning för Théàtre du Châtelet i Paris.
Många författare har skrivit om Adamis konst, bland dem Octavio Paz, Italo Calvino och Carlos Fuentes.