"Untitled" Silkscreen av Yaacov Agam. 48x65 cm - Galleri Scandinavia
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna

"Untitled" Silkscreen av Yaacov Agam. 48x65 cm

  • 4 300 SEK
I lager
Dela
Lagersaldo: 1
Artikelnummer: k978

Yaacov Agam 

Israelisk konstnär (1928- )

Titel: "Ingen titel"

Medium: Silkscreen

Motiv: Komposition i blått

Signerad: Ja

Upplaga: 105/190

Storlek: 48x65 cm

Oramad

Skick: Utmärkt

-----------------

Yaacov Agam F. 1928, RISHON-LE-ZION, PALESTINA (NU ISRAEL) Yaacov Agam föddes i Rishon-le-Zion, Palestina (nuvarande Israel), 1928, son till en rabbin och kabbalist, Yehoshua Gibstein. Han studerade vid Bezalel Academy i Jerusalem under Mordecai Ardon 1946, flyttade till Zürich och sedan Paris och studerade vid Atelier d'art abstrait och vid Académie de la grande chaumière. Medan han var i Zürich träffade han och var influerad av konstnären och läraren Johannes Itten, som propagerade för Bauhaus-idéer; han fann också inspiration i Vasily Kandinskys försvar av abstraktionen, Über das Geistige in der Kunst. Insbesondere in der Malerei (Om det andliga i konsten: Och måleriet i synnerhet, 1911). Hans första separatutställning var på Galerie Craven i Paris 1953, med titeln Peintures en Mouvement (Målningar i rörelse), där han visade två serier av tidiga verk. I det ena skapade rutnät av målade remsor som inkorporerade olika mönster på motsatta sidor bilder som smälte samman och förändrades när åskådarna ändrade sin betraktningsposition (en typ av linsformat tryck som så småningom blev känd som en Agamograph). I den andra, hans Transformable Pictures (Images transformables, 1953–61), kunde tittare manuellt aktivera verk och ordna om sina visuella element. Även om han inte var den första optisk-kinetiska konstnären, uppmuntrade Agam åskådardeltagande vid en tidpunkt då sådana strategier var sällsynta. Han ställde ut, tillsammans med andra pionjärer inom kinetisk konst, inklusive Alexander Calder och Jean Tinguely, på utställningen Le mouvement (rörelse) på Galerie Denise René 1955. Han fortsatte att producera abstrakt, kinetiskt arbete som inkorporerade ljus, ljud och tittardeltagande. Han producerade också många offentliga uppdrag, inklusive en rörlig salongsmiljö på Elysée-palatset i Paris 1972. I utrymmet täcktes väggarna med linsformade bilder; transparenta dörrar ingick; och en skulptur placerades på en kinetisk matta. Sammantaget förändrades miljön efter betraktarens position. 1979 ombads Agam att göra ett konstverk för att fira fredsskapande ansträngningar mellan Anwar el-Sādāt och premiärminister Menachem Begin vid Ben-Gurion University i Beersheba, Israel. Han skapade Fredsstjärnan, en kinetisk skulptur som från ett håll såg ut att vara islams femuddiga stjärna, från en annan, den sexuddiga davidsstjärnan, och från en tredje, en ny stjärna som bildades från deras sammansmältning. Andra offentliga projekt inkluderar ett minnesmärke från 1987 vid Klagomuren i Jerusalem för offren för Förintelsen, och världens största menorah: en 32-fots, 4 000 pund byggnad vid Fifth Avenue och 59th Street på Manhattan, designad 1977 och baserad på den ursprungliga menoran i Jerusalems heliga tempel.